Hem » Affiliate marknadsföring – kan man tjäna pengar på det?

Affiliate marknadsföring – kan man tjäna pengar på det?

Affiliate marknadsföring

Affiliate – hur kan man tjäna pengar på det?

Tänk om du kunde tjäna pengar när som helst, var som helst – även när du sover? Detta är konceptet bakom affiliate marknadsföring. Affiliate marknadsföring är den process som genom en affiliate även tjänar en provision för att marknadsföra en annan persons eller företags produkt. Affiliate letar helt enkelt efter en produkt de gillar sedan marknadsför de produkten och tjänar sedan en del av vinsten från varje försäljning de gör. Försäljningen spåras via affiliate länkar från en webbplats till en annan.

Vi är oberoende i våra tester men om du klickar på butikslänkarna kan vi få ersättning utan extra kostnad för dig.

För att komma igång med affiliate marknadsföring så måste du:

  1. Gå med i ett affiliate nätverk
  2. Gå med i ett annonsprogram hos nätverket
  3. Marknadsföra den
  4. Sen tjänar du en procentuell andel av vinsten för varje försäljning

Försäljningen spåras via affiliate länkar. Varje affiliate program har en något annorlunda spårningsmetod, men alla ger dig ett sätt att spåra dina framgångsrika hänvisningar.

Vad är en affiliate?

Affiliates på svenska kallas ofta för publicister eller publishers och de utgör själva grundstenen i metoden som tillåter annonsörer att sprida sitt innehåll i exempelvis bloggar eller på cashback- och rabattkodssajter, samt på princip alla andra digitala marknadsföringsplattformar. Genom att göra reklam för annonsörers produkter och tjänster kan en affiliate tjäna pengar.

Vad är en affiliate annonsör?

Annonsören betalar för placeringen av deras innehåll, oavsett om det är redaktionellt innehåll eller innehåll som rabattkoder eller cashback genom att betala provision till publicister för varje klick eller försäljning som publicisten gett upphov till.

Affiliate erbjuder publicister att få betalt för en förutbestämd försäljning. Olika affiliate program (annonsörsprogram) erbjuder olika procentsatser av försäljningsvärdet som en kompensation för att publicisten även har hjälpt till av en försäljning. Men målet är att en affiliate ska tjäna pengar på affären och att annonsören ska öka sin försäljning.

Mer om affiliate:

Bästa affiliate nätverken för nordiska marknaden

Funderar du på att börja med affiliate så anmäl dig redan idag till nedan nätverk- här listar vi de nätverken som tillsammans täcker den nordiska marknaden.

Kanonbra
Adtraction

Absolut måste! Enkelt och har många annonsörer

Adrecord
Superbra
Adrecord

Även ett måste med olika annonsörer på nordiska marknaden

Adservice affiliate
Brett utbud
Adservice

Många olika affiliateprogram från ett brett utbud av företag

Addrevenue affiliate
Något för alla
addrevenue.io

Mängd olika annonsörer inom 15 olika kategorier

Tradedoubler affiliate
Bra komplement
Tradedoubler

Ett ok utbud av välkända butiker – bra komplement

Mycket brett
Awin

Global platform men även mycket nordiskt.

Kolla även in bästa privatlånet, Hur man rengör sina fönster bäst eller vilken madrass som är bäst för ryggen.

Hur fungerar affiliate marknadsföring?

Affiliate fungerar genom att sprida ansvaret för produkt marknadsföringen genom olika kanaler. Då utnyttjar den förmågan hos en mängd olika individer för en mer effektiv marknadsföringsstrategi samtidigt som publicisterna får en del av vinsten. För att få detta att fungera måste tre olika parter involveras: Annonsör och Affiliate samt konsumenten. Låt oss fördjupa oss i förhållandet mellan dessa tre parter för att säkerställa att affiliate marknadsföringen även blir en framgång.

Det finns tre olika aktörer i ett affiliateprogram:

  • Annonsör: Målet för annonsören är att det ska ge försäljning och göra reklam för sin produkt.
  • Utgivare: Eller affiliate – promotar oftast någon produkt och tar en liten procent av försäljningen
  • Konsument: Vill köpa produkten som annonsören har och som affiliaten promotar.

De mest lönsamma nischerna för affiliate är bland annat:

  • Teknik
  • Livsstil
  • Hobbyer och spel
  • Resa
  • Mode
  • Ekonomi
  • Mat
  • Hem och familj
  • Husdjursvård
  • Hälsa och fitness

Annonsör

Annonsör, oavsett om det är ett litet eller ett stort företag, är en säljare, handlare, produktskapare eller återförsäljare med en produkt till marknaden. Produkten kan vara ett fysiskt föremål såsom en hushållsartiklel, eller en tjänst, som städhjälp. Till exempel kan säljaren vara en e-handelshandlare som har startar en dropshipp verksamhet och vill nå ut till en ny målgrupp genom att betala affiliate webbplatser för att marknadsföra sina produkter. Eller så kan säljaren vara ett SaaS-företag som utnyttjar affiliates för att hjälpa till att sälja sin marknadsföringsprogramvara.

Affiliate eller publicist – utgivare

Även känd som en publicist, kan affiliate vara antingen en individ eller ett företag som marknadsför säljarens produkt på ett tilltalande sätt för potentiella konsumenter. Med andra ord, affiliate marknadsför produkten för att övertyga konsumenter om att den är värdefull eller fördelaktig för dem och övertygar dem att köpa produkten. Om det slutar med att konsumenten köper produkten, får affiliate samtidigt en del av intäkterna. Affiliates har ofta en mycket specifik målgrupp som de marknadsför, som även passar bäst till den följarens intressen. Detta skapar en definierad nisch eller personligt varumärke som även hjälper affiliate att attrahera konsumenter som är mest benägna att handla på den kampanjen.

Konsumenten

Den viktigaste i kedjan är naturligtvis konsumenten. För att affiliate systemet ska fungera måste det finnas försäljning – och det är konsumenten eller kunden som ju till slut ska köpa produkten eller tjänsten.

Affiliate kommer att marknadsföra produkten/tjänsten till konsumenten genom de nödvändiga kanalerna, oavsett om det är sociala medier, en blogg eller en YouTube-video. Om konsumenten anser att produkten är värdefull eller fördelaktig för dem, kan de följa en affiliate länk och sedan köra varan på handlarens webbplats. Om kunden köper varan, får affiliate en del av dom intäkterna.

Tänk dock på att kunden måste vara medveten om att du som är affiliate får provision på produkten. Det ska framgå av sidan eller länkarna. Om du skriver ett blogginlägg för en säljares räkning ska det tydligt framgå, gärna i början av blogginlägget.

En ansvarsfriskrivning som ”Produkterna jag kommer att använda i den här videon gavs till mig av företag X” ger dina tittare den information de behöver och låter dem fatta ett välgrundat beslut om huruvida de ska köpa affiliate produkten eller inte.

Olika sorters affiliate

Det är ofta oklart om en affiliate marknadsförare faktiskt har använt produkten de marknadsför eller om de helt enkelt gör det för pengarna. Ibland kanske det inte spelar någon roll för kunden. Men andra gånger, till exempel med dieter eller hudvårdsprodukter, litar kanske kunden inte på en affiliate om de inte vet om han/hon har testat och godkänt produkten själva.

Under 2009 kategoriserade den kända affiliate marknadsföraren Pat Flynn affiliate marknadsföring i tre typer – obunden, relaterad och involverad – för att hjälpa till att skilja mellan affiliate marknadsförare som är nära knutna till en produkt kontra de som inte är det.

Här kommer vi att dela upp varje kategori för att hjälpa dig att bestämma vilken väg du ska ta.

Obunden

I den obundna affärsmodellen har affiliate marknadsföraren ingen koppling till produkten eller tjänsten de marknadsför. De är inga experter inom produktens område. De kan inte heller göra expert uttalande om dess användning.

Vanligtvis kommer en obunden affiliate att köra PPC-marknadsföringskampanjer (pay-per-click) med hjälp av en affiliate länk i hopp om att shoppare ska klicka på den och göra ett köp på egen hand.

Även om en obunden affiliate marknadsföring kan vara attraktiv på grund av dess bristande engagemang, är det i allmänhet för den som helt enkelt vill generera en inkomst utan att investera i produkten eller kundrelationen.

Relaterad

En lycklig medelväg mellan obunden och involverad, är för dem som inte nödvändigtvis använder produkten eller tjänsten. Men som på något sätt är relaterad till nischpubliken. Dessa affiliates har ofta bra inflytande i sin nisch och har ofta många etablerade följare, och kan därför erbjuda viss auktoritet.

Till exempel kanske du marknadsför ett klädmärke du aldrig har använt förut, men du har en publik genom en modeblogg eller YouTube-kanal. I det här fallet skulle du kunna betraktas som en relaterad affiliate.

Fördelen med denna typ av affiliate är att de är experter på att generera trafik. Men de riskerar även att rekommendera en dålig produkt eller tjänst om de faktiskt aldrig har använt den förut. Vilket potentiellt kan kosta dem förtroendet hos sin publik.

Involverad affiliate

Som namnet antyder är involverad affiliate de som är nära knutna till produkten eller tjänsten de marknadsför. Affiliate har provat produkten själva, litar på att den kommer att ge en bra upplevelse och har befogenhet att göra uttalande om produkten.

Istället för att förlita sig på att betala per klick använder involverade affiliate sina personliga erfarenheter av produkten i sina marknadsföringsinsatser, och kunderna kan lita på dem som pålitliga informationskällor.

Naturligtvis kräver denna typ av affiliate mer arbete och tid för att bygga upp trovärdighet, men det kommer sannolikt att resultera i större utdelning på vägen.

Hur får affiliate betalt?

Ett snabbt och billigt sätt för att tjäna pengar utan krångel genom att faktiskt sälja en produkt online. Affiliate är ett bra sätt för dem som vill öka sin inkomst online. Men hur får en affiliate betalt efter att ha kopplat konsumenten till säljaren? Svaret är komplicerat. Konsumenten behöver inte alltid köpa produkten för att affiliate ska få en kickback. Beroende på vilket avtal och program som affiliate har så kommer deras bidrag till försäljningen att mätas på olika sätt. Affiliate kan få betalt på olika sätt – vi går här igenom de vanligaste.

Betalt per försäljning

Det är den vanligaste betalnings alternativet för en affiliate. I detta program betalar handlaren affiliate en procentandel av försäljningspriset för produkten efter att konsumenten har köpt produkten. Med andra ord måste affiliate faktiskt få investeraren att köpa affiliateprodukten innan de får betalt.

Pay per lead

Ett mer komplext system, pay per lead affiliate kompenseras baserat på omvandlingen av leads. Affiliate måste övertala konsumenten att besöka handlarens webbplats och slutföra den önskade åtgärden. Oavsett om det är att fylla i ett kontaktformulär, registrera dig för en testversion av en produkt, prenumerera på ett nyhetsbrev eller ladda ner programvara eller filer.

Betalt per klick

Affiliate handlar till stor del om att generera trafik till webbplatser eller andra kanaler och att försöka få kunder att klicka vidare. Så mycket handlar om att få trafik och att då SEO (sökmotoroptimering) är extremt viktigt är ingen överraskning.

Men även om organisk trafik kan vara gratis, kan SEO helt enkelt inte upprätthålla intäkten till affiliate på en mättad marknad. Vilket är anledningen till att vissa affiliate använder PPC.

PPC-program (pay per click) fokuserar på att uppmuntra affiliate att omdirigera konsumenter från deras marknadsföringsplattform till handlarens webbplats. Detta innebär att affiliate måste engagera konsumenten i den utsträckning att de kommer vilja byta från affiliate webbplats till handlarens webbplats. Affiliate betalas baserat på den ökade webbtrafiken.

Det finns två vanliga begrepp i PPC: CPA (kostnad per förvärv): Med den här modellen får affiliate betalt varje gång säljaren eller återförsäljaren skaffar en lead, vilket är när en affiliate-länk tar kunden till handlarens onlinebutik och de vidtar en åtgärd. Som att prenumerera till en e-postlista eller fylla i ett ”Kontakta oss”-formulär. EPC (earnings-per-click): Detta är måttet för de genomsnittliga intäkterna per 100 klick för alla affiliates i en återförsäljares affiliate-program.

Betald per installation

I detta utbetalningssystem får affiliaten betalt varje gång de hänvisar en användare till handlarens webbplats och installerar en produkt, vanligtvis en mobilapp eller mjukvara.

Så om en återförsäljare budgeterar för ett pris på 1 krona för varje installation som genereras via ett affiliate program. Och kampanjen resulterar i 1 000 installationer, då betalar återförsäljaren (1 krona x 1 000) = 1000 kr

Varför bli en affiliate marknadsförare?

Passiv inkomst

Medan alla ”vanliga” jobb kräver att du är på jobbet för att tjäna pengar, erbjuder affiliate marknadsföring dig möjligheten att tjäna pengar medan du sover.

Genom att investera en arbetstid i början. Så kommer du att kontinuerlig se avkastning på den tiden när konsumenter köper produkten under de följande dagarna och veckorna. Du får pengar för ditt arbete långt efter att du har avslutat det. Även när du inte är framför din dator kommer dina marknadsföringsfärdigheter att ge dig ett stadigt inkomstflöde.

Ingen kundsupport

Enskilda säljare och företag som erbjuder produkter eller tjänster måste ta itu med sina konsumenter och se till att de är nöjda med vad de har köpt. Tack vare affiliate marknadsföringsstrukturen behöver du aldrig bry dig om kundsupport eller kundnöjdhet. Hela jobbet för affiliate är att länka konsumenten till säljaren. Säljaren hanterar eventuella konsumentklagomål efter att du fått din provision från försäljningen.

Arbeta hemifrån

Om du är någon som hatar att gå till kontoret är affiliate den perfekta lösningen. Du kommer att kunna lansera kampanjer och få intäkter från de produkter som säljare skapar medan du arbetar från ditt eget hem. Det här är ett jobb du kan göra utan att någonsin behöva ta av dig din pyjamas.

Kostnadseffektivt

De flesta startup företag kräver förskottsavgifter samt ett kassaflöde för att finansiera de produkter som ska säljas. Här kan man starta allt till en väldigt låg kostnad. Vilket innebär att du kan komma igång snabbt och utan mycket krångel. Det finns inga oväntade avgifter att oroa sig för och inget behov av att skapa en ny produkt. Att börja med denna arbetslinje är relativt okomplicerad.

Bekvämt och flexibelt

Eftersom du i grunden håller på att bli en frilansare, får du själv bestämma hur du vill sätta dina egna mål. Ändra din inslagna väg när du känner dig så benägen. Välja de produkter som intresserar dig och till och med bestämma dina egna arbetstimmar. Denna bekvämlighet innebär att du kan diversifiera din portfölj som du vill eller enbart fokusera på enkla och okomplicerade kampanjer. Du kommer också att vara fri från företagsrestriktioner och regler samt dåliga arbetsförhållande.

Prestations baserad belöning

Med andra jobb skulle du kunna jobba 80 timmar i veckan och ändå tjäna samma lön. Det som är bra med affiliate är att den enbart baseras på din prestation. Du kommer att få det du lägger i den. Att finslipa din granskningsförmåga och skriva engagerande inlägg kommer att leda till direkta förbättringar av dina intäkter. Du får äntligen betalt för det enastående arbete du gör!

Vanliga kanaler

De flesta affiliates har gemensamma metoder för att säkerställa att deras målgrupp är engagerad och mottaglig för att köpa produkterna som marknadsförs. Men alla affiliates annonserar inte produkterna på samma sätt. Faktum är att det finns flera olika marknadsföringskanaler de kan utnyttja. Vi går här igenom de vanligaste.

Influencers

En influencer är en innehållsskapare som har makten att påverka köpbesluten för en stor del av befolkningen. Denna person har en utmärkt position att dra nytta av affiliate-marknadsföring. De har redan en imponerande skara följare. Så det är lätt för dem att hänvisa konsumenter till säljarens produkter genom inlägg på sociala medier, bloggar och andra interaktioner med sina följare. Influenserna får då ta del av vinsten de varit med och skapat. Influencers marknadsföringskampanjer är särskilt populära på Instagram och TikTok, där olika varumärken bildar partnerskap med influencers som ses som experter eller auktoriteter inom sina specifika nischer. Beroende på affären kan en kampanj bestå av en serie produktrecensioner med foton, kontoövertaganden eller livevideor. En influencer kan även ha sitt eget varumärke och blir då både affiliate och produktsäljare.

Bloggare

Med förmågan att ranka högt i sök-frågor, utmärker sig bloggare genom att öka säljarens marknadsföring. Bloggaren tar prov på produkten eller tjänsten och skriver sedan en omfattande recension som marknadsför varumärket på ett övertygande sätt, vilket leder trafik tillbaka till säljarens webbplats. Bloggaren belönas för sitt inflytande som sprider budskapet om produktens värde och hjälper till att förbättra säljarens försäljning.

Betalda sökfokuserade mikrosajter

Att utveckla och tjäna pengar på mikrosajter kan också få en stor mängd försäljningar. Dessa webbplatser annonseras på en partnerwebbplats eller på sponsrade listor för en sökmotor. De är distinkta och separata från organisationens huvudwebbplats. Genom att erbjuda mer fokuserat, relevant innehåll till en specifik målgrupp, leder mikrosajter till ökade konverteringar tack vare deras enkla och okomplicerade uppmaning.

E-postlistor

Trots sitt äldre ursprung är e-postmarknadsföring fortfarande en livskraftig källa för affiliate marknadsföring. Vissa affiliates har e-postlistor som de kan använda för att marknadsföra säljarens produkter. Andra kan utnyttja nyhetsbrev via e-post som innehåller hyperlänkar till produkter och tjänar en provision efter att konsumenten köpt produkten. En annan metod är att man bygger en e-postlista över tid. De använder sina olika kampanjer för att samla in e-postmeddelanden i stort och sedan skicka ut e-postmeddelanden om de produkter de marknadsför.

Stora media webbplatser

Dessa sajter är utformade för att skapa en enorm mängd trafik hela tiden och fokuserar på att bygga en publik på miljoner. Dessa webbplatser marknadsför produkter till sin massiva publik genom användning av banners och andra affiliate länkar. Denna metod erbjuder överlägsen exponering och förbättrar konverteringsfrekvensen, vilket resulterar i en förstklassig intäkt för både säljaren och affiliate. En av de mest kända sajterna är Amazons affiliate program, Amazon Associates, som har den största marknadsandelen.

Tips för att hjälpa dig att bli framgångsrik

Är du redo att prova på affiliate marknadsföring? Här är våra bästa onlinemarknadsföringstips som hjälper dig att komma igång.

Utveckla en relation med din publik

När du börjar din affiliate marknadsföringskarriär vill du få en publik som har mycket specifika intressen. Detta gör att du kan skräddarsy dina affiliate kampanjer till din nisch som även ökar sannolikheten för att du kommer få en bra konvertering. Genom att etablera dig som expert inom ett visst område istället för att marknadsföra ett stort utbud av produkter, kommer du att kunna nå ut till de personer som mest sannolikt även kommer att köpa produkten.

Personligt

Det kommer inte finnas brist på produkter som du kommer att kunna marknadsföra. Du kommer att ha möjlighet att välja och vraka bland produkter som du personligen tror på, eller till och med även produkter från dina favoritmärken. Så se till att dina kampanjer kretsar kring verkligt värdefulla produkter som konsumenterna även kommer att uppskatta. Du kommer att uppnå en imponerande konverteringsfrekvens samtidigt som du etablerar tillförlitligheten hos ditt personliga varumärke.

Testa och granska produkter

Fokusera på att granska produkter och tjänster som faller inom din nisch. Berätta sedan även för dina läsare varför de skulle dra nytta av att köpa produkten eller tjänsten som du marknadsför. Nästan allt som säljs online kan granskas om det finns ett affiliateprogram. Du kan granska fysiska produkter, digital programvara eller till och med tjänster som bokas online, som samåkning eller även bokning av resor. Det är särskilt effektivt att jämföra dessa produkter med andra i samma kategori. Viktigast av allt, se till att du genererar detaljerade och artikulerade samt annat innehåll för att förbättra konverteringarna.

Använd flera källor

Istället för att bara fokusera bara på en e-postkampanj. Spendera också tid på att tjäna pengar med en blogg, skapa målsidor, publicera på recensionswebbplatser. Nå ut till din publik även på sociala medier och till och med titta på kampanjer över olika kanaler. Testa en mängd olika digitala marknadsföringsstrategier för att se vilken din publik reagerar mest på. Använd denna teknik ofta.

Välj dina kampanjer med omsorg

Oavsett hur bra dina kunskaper om marknadsföring på nätet är, kommer du att tjäna mindre pengar på en dålig produkt än på en bra. Ta dig tid att studera efterfrågan på en ny produkt innan du marknadsför den. Se till att undersöka säljaren med omsorg innan du börjar marknadsföra deras produkt. Din tid är värd mycket, och du vill vara säker på att du spenderar den på en produkt som är lönsam.

Håll dig uppdaterad med trender

Det råder stor konkurrens inom affiliate marknadsföring. Du måste hålla koll på alla nya trender för att ligga före och säkerställa att du förblir konkurrenskraftig. Dessutom kommer du sannolikt att kunna dra nytta av åtminstone några av de nya marknadsföringstekniker som ständigt skapas. Se till att du håller dig uppdaterad om alla dessa nya strategier för att garantera att dina omvandlingsfrekvenser, och därmed intäkter, blir så höga som möjligt.

Ett sista ord

Ett roligt och okomplicerat arbete som du kan göra via marknadsföring, recensioner, bloggar, sociala medier och även mjukvara. Det kommer även ständigt nya plattformar inom marknadsföring som bara väntar på att bli utnyttjade. Följ tipsen i den här artikeln så kommer du att kunna engagera din publik, omvandla passiva läsare till aktiva konsumenter och även förbättra din lönecheck ett klick i taget. När du sedan har fått ihop en bra inkomst så kan det vara bra att lösa vårt andra test om bästa sparräntan – Sparkonto med högst ränta.

Se även våra andra tester – Hur rengör man sina glasögon bäst?, vilken kaffekokare som blev testvinnare, test av stekpannor eller gasolgrill bäst i test.

Last Updated on mars 1, 2024 by Patrik

Rulla till toppen